Znovu k obchvatům města
Napsal Jan Straník
Doprava ve Velkém Meziříčí je trvalým problémem. O jejím zlepšení vedení města jednalo v minulosti a téma zůstává aktuální stále. Již v předchozím čísle týdeníku Velkomeziříčsko jsme psali o tom, že nové vedení města hodlá znovu prověřit možnosti dostavby velkého obchvatu od Třebíče stejně jako i takzvaného malého vnitřního obchvatu.
Někteří obyvatelé se i přes opakované vysvětlování znovu ptají, kudy by měl vést a zda vůbec něčemu pomůže. Stejné dotazy padly i na čtvrtečním setkání starosty s občany.
„Pochopitelně, že když se stane něco na dálnici, malý obchvat situaci nevyřeší. Ale určitě pomůže alespoň nám, místním,“ říká starosta Radovan Necid s tím, že jde o projekt, který je v územním plánu města již od roku 1996. Před pěti lety byla jeho realizace vyčíslena na asi 100 milionů korun. „Ředitelství silnic a dálnic tehdy peníze mělo,“ podotýká starosta. Podle něj by jej i dnes měl zaplatit stát. Malý obchvat, nazvaný jako Odstranění bodových závad na komunikaci II/602 – paralelní komunikaci s D 1, totiž řeší dopravní problém na dálnici a v dalším případě i na jediné průjezdné komunikaci městem. Tedy zředí dopravu a místní občané budou mít další možnost vyhnout se třeba ucpaným Novosadům. Malý vnitřní obchvat má vést z křižovatky Hornoměstské a Pod Hradbami na Třebíčskou ulici po mostě přes Oslavu u Jelínkovy vily a poté vlevo za areálem bývalého Svitu až na Ostrůvek, kde vznikne křižovatka s kruhovým objezdem, dál přes nový most přes řeku do prostoru parčíku za městskou branou a zpět na hlavní silnici k poště. V rámci výstavby malého obchvatu by současně ze strany od Oslavice mělo dojít k opravě mostu přes železniční koleje na Třebíčské ulici a k napřímení zatáčky skrze areál technických služeb, které se budou stěhovat na Karlov.
A co se týče dostavby čtvrté etapy velkého obchvatu od Třebíče, ten je pro naše město podle starosty nezbytnou nutností. Měl by vést přes údolí Františkova, které by mělo být přemostěno. Tím by se odklonila vozidla jedoucí od Třebíče na dálnici D 1, takže by nesjížděla do města. Stejně tak by každý, kdo by z dálnice jel na jihovýchod kraje Vysočina, vyhnul by se Velkému Meziříčí a jel by rovnou na Třebíč. Tedy opět další krok ke zředění dopravy ve městě. „Bude pro nás štěstí, podaří-li se to dotáhnout,“ podotýká R. Necid a připomíná v této souvislosti i problém mýtného na dálnici, čemuž se kamiony vyhýbají sjížděním na krajské komunikace.
Bohužel poloha Velkého Meziříčí je taková, že jiný obchvat města nelze navrhnout. Ze severu je dálnice a z jihozápadu pak přírodní park Balinské údolí, kde vedení silnice nepřichází v úvahu. Je tedy nutné zefektivnit a dotáhnout stávající možnosti.
Martina Strnadová