Odborníci navrhli, jak zlepšit práci radnice
Napsal Lenka Peškova
Informace o hotovém pasu či občance SMSkou, zlepšení péče nejen o stav silnic a chodníků, rychlejší odbavení přímo na úřadu.
To jsou některá z desítek konkrétních zlepšení práce velkomeziříčské radnice, které navrhuje právě ukončená první etapa projektu Posílení efektivity městského úřadu.
„Obecný závěr zpracovatelské firmy je, že naše radnice představuje lepší průměr z hlediska výkonu a je docela vstřícná k občanům. Mým cílem je, a projekt to potvrzuje, že radnice musí být pro občany maximálně uživatelsky příjemná a maximálně výkonná,“ shrnul starosta Radovan Necid a dodal: „Ukazuje se, že odborníci na procesy a postupy ve veřejné správě potvrdili mé předpoklady a domněnky o tom, jak má řádně fungující instituce vypadat. To se nechlubím, pouze vyjadřuji spokojenost s tím, že vedení úřadu, rada i zastupitelstvo postupují při vylepšování naší společné práce správně.“
Jedním z doporučení projektu je například zřízení recepce ve vestibulu radnice tak, aby zde lidé mohli využít na jednom místě podatelnu, informace o úřadu a turistické informace, ověřování dokumentů a Czech Point. „Takovou recepci jsme začali budovat bez souvislosti s tím, že jsme ji pak dostali doporučenou,“ vysvětluje starosta.
Dalším doporučením je například zřízení jakéhosi správce městského majetku. „Jde o to, že provádíme údržbu našeho majetku, ale není konkrétní úředník, který by pak dohlédl na to, že je udržovaná v souladu s tím, co město za tuto konkrétní údržbu zaplatilo. Podobné je to s celou infrastrukturou. Zkrátka stavbu si pohlídá odbor výstavby, ale chodníky, cesty či dešťové kanály už takto přiděleného správce nemají. To se například týká i zelených ploch. Konkrétně nám chybí zahradník,“ popsal starosta s tím, že jde o velmi systémový krok, který sám plánoval: „Přesněji to ale musíme vymyslet na radě a zastupitelstvu. Nechceme přijímat další úředníky, potřebujeme spíš přerozdělit jejich kompetence.“
K pohodlí občanů by mohlo dále přispět například elektronické vyrozumění o hotovém pasu, či občanském průkazu. Dnes je to tak, že lidé dostanou už při zadání dokladu informaci o přibližném termínu, kdy bude doklad hotový. Poté na úřad zkusí přijít, nebo si alespoň zavolají a ověří si, zda nepůjdou zbytečně. „Jednoduchá aplikace by mohla každého, kdo o doklad žádá, informovat buď SMSkou, nebo zprávou na webu města,“ plánuje starosta Necid.
Podobných doporučení je v závěrech první etapy projektu zhruba desítka. Týkají se nejen přímých vylepšení, které přinesou obyvatelům Velkého Meziříčí větší komfort, ale například i zjednodušení a zpřehlednění práce pro samotné úředníky. Jde například o sjednocení práce s dotacemi, sledování kompetencí u vyplácení faktur, anebo vylepšení odměňování zaměstnanců podle skutečného výkonu.
Auditem procesů prošla v minulých měsících doslova celá radnice, včetně práce starosty, místostarosty a tajemníka. „Je logické, že nějaké návrhy na zlepšení jsou i v práci konkrétních lidí, vedoucích odborů a podobně. To je ale v kompetenci tajemníka a já jsme rád, že má k dispozici detailní přehled o výkonech všech svých podřízených,“ pochvaluje si starosta.
Projekt Posílení efektivity městského úřadu radnici z velké zčásti uhradily bruselské dotace a státní rozpočet. Firma, která závěry první etapy zpracovala, sledovala chod úřadu celých sedm měsíců. Další etapou projektu je také hodnocení projektového řízení a návrh opatření na jeho vylepšení a aktualizace strategického plánu rozvoje města.
„Za sebe musím říci, že jsem po dlouhé době viděl závěry z takzvaného měkkého projektu EU, které opravdu k něčemu jsou. Dostali jsme návrhy zlepšení, které jsou reálné, dají se udělat a neznamenají drahé a nesmyslné akce bruselských parametrů,“ shrnul starosta Radovan Necid.