Bioplynka má svá pro i proti, klady zatím převažují
Napsal Květa Hladíková
Plánovaná výstavba bioplynové stanice u obchvatu na Třebíč znamená levnější teplo pro místní školy, levnější údržbu zeleně ve městě a finanční přínos do městské kasy.
Na druhou stranu je zde riziko zvýšené dopravy. Velkomeziříčsku to řekl starosta Radovan Necid.
"Bioplynka zatím prochází procesem schvalování u státních úřadů a žádný z nich dosud neshledal nic, proč by za městem u obchvatu nemohla stát. Já osobně vidím rizika v dopravě, snažím se ale na věc dívat realisticky, bez emocí," řekl starosta. Nejvyšší objem dopravy je během kampaně, to znamená svozu kukuřice v době, kdy se sklízí. Ta trvá dvacet dní a v dobu by k bioplynové stanici mělo přijet 21 aut s kukuřicí denně. Běžný provoz podle sčítání Ředitelství silnic a dálnic je v této lokalitě 461 aut denně, to znamená, že dovoz materiálu k bioplynové stanici zvýší dopravu o necelých pět procent v průběhu 20 dní. Travní siláž se naváží průběžně během roku a počet aut za den je zhruba poloviční. "To jsou plánovaná čísla, která má radnice k dispozici s tím, že u ostatních materiálů jde o počet aut řádově nižší. Pokud je provozovatel stanice dodrží, nemělo by Velké Meziříčí zvýšenou dopravu téměř poznat," řekl Necid a dodal: "Dalším argumentem může být to, že provozovatel má podle svých slov smlouvy se zemědělci na jihu od města, to znamená, že hlavní část dopravy přijede od Třebíče a tedy nepovede přes město."
Velké Meziříčí by naopak mělo získat levnější teplo pro veřejné budovy. Provozovatel nabídl vybudování teplovodu a dodávání tepla za cenu 150 korun za GJ po dobu dvaceti let. To je asi za třetinu ceny plynu. "Pro naše dvě základní školy a dům s pečovatelskou službou jde o úsporu zhruba 1,5 milionů korun ročně. Další úsporou je likvidace hmoty po sečení trávy na veřejných plochách. Dnes ji vozíme až do Žďáru a nově do Dolních Heřmanic, likvidace v bioplynce by znamenala úsporu kolem sta tisíc korun ročně," spočítal starosta. Radnice s provozovatelem také vyjednala dotaci na sport a kulturu ve výši 6,5 milionů korun za dvacet let.
Je třeba připomenout, že tyto údaje měli k dispozici zastupitelé, kteří se výstavbou bioplynky u obchvatu zabývali. Naprostou většinou záměr výstavby podpořili. "Příliš se kolegům ze zastupitelstva nedivím. Pokud totiž celý záměr shrnu, město někde ušetří a zároveň získá. V součtu to dělá necelé dva miliony korun ročně. Na druhou stranu jde o zařízení za městem, jehož hladký provoz garantují státní úřady svým povolením," prohlásil Radovan Necid a dodal: "Osobně budu pečlivě hlídat to, aby vše, co provozovatelé slibují, také dodrželi. Týká se to zejména frekvence dopravy a provozního řádu. Pak by totiž Velké Meziříčí, to znamená my všichni, kteří zde žijeme, mělo na výstavbě bioplynové stanice získat."