Starostové domlouvali společný postup proti tranzitní dopravě

kamionNákladní doprava na silnici II/602 vzrostla za poslední roky o stovky procent.

Obce na této silnici to považují za problém, který chtějí řešit s krajskými samosprávami i státem. Pomůže ale jen společný postup. Shodli se na tom účastníci první schůzky obcí kolem silnice II/602, která proběhla ve Velkém Meziříčí.


"Sešlo se zde 12 kolegů, starostů, kterým jsem především představil výsledky sčítání dopravy ve Velkém Meziříčí z jara letošního roku. Jsou to překvapivá čísla. Potvrdilo se, že nákladní doprava během posledních tří let v našem městě skutečně vzrostla zhruba o dvě stě procent. Na druhou stranu to je v absolutních číslech něco kolem pěti set nákladních aut denně. Z nich skoro šedesát procent tvoří auta z Vysočiny a Jižní Moravy, tedy místní a regionální doprava," popsal svolavatel schůzky, starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid.

Ze sčítání také vyplynulo, že cizinci, tedy kamiony z jiných zemí než je Česká republika, tvoří sedm procent nákladní dopravy ve městě. "Je třeba si uvědomit, že jakékoliv opatření proti nákladní dopravě na silnici 602, nebo přímo ve Velkém Meziříčí, zasáhnou především místní dopravce, tedy ty, kdo nám všem vozí rohlíky, cihly nebo ovoce," předeslal Radovan Necid.

Řádový nárůst nákladní dopravy ve svých obcích přičítají starostové mýtu na dálnici D1. Jeho výše nutí dopravce dálnici po souběžné silnici 602 objíždět. "Nabízí se tři řešení: rozšíření mýta i mimo dálnice, zákaz vjezdu tranzitní dopravy do obcí, anebo technicko-organizační a stavební opatření," popsal dále obsah jednání starosta Necid.

Proti rozšíření mýta ale velkomeziříčský starosta dlouhodobě vystupuje. "Mám k tomu tři hlavní důvody. Nejdůležitější je ten, že mýto zdražuje ceny přepravovaného zboží - neplatí jej totiž dopravci ze svého zisku, ale my všichni ve zvýšené ceně mandarinek nebo stavebnin. Je to jen další skrytá daň. Druhým důvodem jsou absurdní smlouvy státu s provozovatelskou firmou, ze kterých vyplývá, že drtivá většina výtěžku z mýta patří té firmě, nikoliv státu. Nevím, proč bychom tedy měli mít všechno dražší, aby rakouská firma měla vyšší zisky. A konečně třetím mým důvodem, proč rozšíření mýta nepodporuji, je zničující dopad takového kroku na místní dopravce. Každý náš soused, který se živí jako nákladní dopravce, dostane další ránu do vazu v podobě dalšího obrovského poplatku," popsal své důvody starosta Necid a dodal: "Uvědomuji si ovšem, že populistický výkřik o poplatcích pro smradlavé kamiony vždycky nad racionální úvahou vyhraje a navíc se mě nikdo v této věci ptát nebude. Rozhodne to stát."

Druhou možností je zákaz vjezdu tranzitní dopravy do obcí. "Jde o poměrně jednoduchou úpravu dopravního značení, kterou podle jednoho z právních výkladů může udělat příslušný dopravní úřad. Existují ale další výklady legislativy, které tuto možnost zpochybňují - například tím, že silnice je veřejný prostor, do kterého nelze selektivně zakazovat vjezd jednoho druhu dopravy bez závažného důvodu. A závažným důvodem podle tohoto výkladu není to, že osm procent z celkového počtu aut projíždějícím městem jsou náklaďáky. A tento právní výklad podle našich informací sdílí kraj, jako vlastník silnice," uvedl Radovan Necid s tím, že stát se zabývá místy, kde je podíl nákladní dopravy na celkovém počtu aut větší, než patnáct procent. "A to u nás zdaleka není," dodal starosta.

Jako nejschůdnější teď starostové vidí variantu stavebních a technických opatření na silnici 602. To jsou například zpomalovací pruhy, kruhové objezdy, dynamické vážení kamionů, měření rychlosti v obcích a podobně. Účastníci jednání se shodli na tom, že bude nutná úzká spolupráce s vlastníkem silnice, tedy krajem. Zejména obchvaty obcí a měst by celý problém vyřešily definitivně. "Aktuálně domlouváme pilotní projekt dynamického vážení nákladní dopravy u Velkého Meziříčí, na dobré cestě je i kruhový objezd za městem směrem na Brno a kruhový objezd u budoucího Kauflandu na ulici Karlov," řekl Necid. Podle něj je ale problém v tom, že každé technické opatření znamená především znepříjemnění situace pro místní řidiče. "Uvedu příklad: Na silnici 602 dnes máme středové vysoké ostrůvky u Domusu a u Billy. Všichni víme, jaké problémy sebou nesou hlavně pro nás, kdo zde jezdíme každý den. Všichni také víme, co tyto ostrůvky znamenají pro hasiče a sanitky. A takováto technická opatření, která znesnadňují život tranzitní dopravě, samozřejmě komplikují situaci hlavně nám. Proto je třeba pečlivě zvažovat, co vlastně chceme," doplnil starosta.

Aby pro taková opatření získali i kraj a stát, dohodli starostové společný postup. "Protože naše jarní měření, pro které jsme zvolili metodiku Centra dopravního výzkumu a sběr dat našimi vlastními silami, se ukázalo jako dobrá a finančně příznivá cesta, dohodli jsme se, že na podzim uděláme velké měření na celé silnici 602 v místech, která nás aktuálně nejvíc pálí. Velmi aktivně k tomu přistoupil například velkobítešský starosta Vlček, kterého, stejně jako nás, zajímají čísla ze všech příjezdů do města. Dále třeba Stráneckou Zhoř zajímá, kolik kamionů denně přijíždí přes jejich obec do centrálního skladu Lidlu, který mají hned vedle. Zároveň budeme také umět určit, jaký přesně úsek konkrétní auto na silnici 602 projíždí, a tím bezpečně získáme přesný počet tranzitních kamionů, které prokazatelně dálnici objíždí. Až tato čísla budeme mít k dispozici, společně připravíme dlouhodobý plán technických opatření, který projednáme s krajem a pokusíme se získat jeho podporu," přiblížil výsledky schůzky Radovan Necid.

 

Nahoru
Caught at shutdown