54
”
NAVRŽENÝM
USPOŘÁDÁNÍM NÁMĚSTÍ
VYTVÁŘÍME PŘEHLEDNOU
PLATFORMU PRO
KAŽDODENNÍ AKTIVITY
I KULTURNĚ-SPOLEČENSKÉ
AKCE. NAVRACÍME CENTRU
KULTIVOVANOU PODOBU
ODPOVÍDAJÍCÍ JEHO
HISTORICKÉ HODNOTĚ.
AUTOŘI
Ing. Michal Říha
Ing. arch. Martin Špičák
Ing. arch. Kateřina Frejlachová
ODMĚNĚNÝ
NÁVRH
Velkomeziříčské náměstí je přirozeným centrem městských aktivit.
Smyslem návrhu je zachovat a podpořit živost náměstí a zároveň
z něj učinit atraktivní cíl návštěvníků města tak, že nová podoba
detailu a uspořádání nenaruší, ale naopak kompozičně dotvoří
historickou a urbanistickou identitu prostoru.
Uvolněním náměstí od zaparkovaných vozidel vzniká příležitost
pro nové uspořádání, které lépe odpovídá provozním požadavkům,
umožňuje rozvíjet kulturní život města, dává prostor spontán-
ním aktivitám všedního dne a nechává vyznít působivý prostor
lemovaný renesačními fasádami měšťanských domů. Cílem je
přehlednost, prostupnost, logika vazeb a uspořádání prvků, klid,
důstojnost a reprezentativnost.
V návrhu vycházíme z původních geometrických vztahů, které
promítáme do nové podoby náměstí. Malebnou křivku uliční čáry
náměstí v návrhu akcentujeme osou (vytvořenou interpolací), kte-
rá zároveň odpovídá kompozici hlavních dvou dominant - radnice a
kostela. Na osu jsou jako korálky navěšeny drobné architektonické
a umělecké artefakty náměstí, které jakožto nositele identity a vý-
znamu náměstí (i celého města) respektujeme a ponecháváme ve
stávající poloze. Jde o památník obětem Velkomeziříčské tragedie
od sochaře J. Klimeše, na místě, kde byl oběšen vůdce povstá-
ní, kamenný sloup se sochou sv. Jana Nepomuckého a kašnu se
sochou sv. Floriana. Linii vedoucí středem zdůrazňujeme kladením
dlažby i osvětlením. Osovost náměstí napomáhá orientaci a má
pozitivní vliv na provozní uspořádání prostoru náměstí - spolu s
příčným členěním jej dělí na uchopitelné celky, kterým lze posléze
snadno dedikovat jejich využití. Intimnější místa se střídají s
otevřenými, univerzálnějšími prostory. Otevíráme a rozšiřujeme
předprostory významných institucí, a to z důvodu provozních (pro-
stor pro expanzi aktivit - obřady apod. - ven z budov do veřejného
prostoru), tak i z důvodů prostorového zdůraznění obou dominant,
významných budov důležitých z hlediska veřejného života komu-
nity.
Vyvážené náměstí nabídne mix příznačný pro centrum města:
komfort pro každodenní činnosti (běžnou procházku, návštěvu
úřadu, školy, zaměstnání či restaurace), volné plochy pro mimořád-
né kulturní a společenské aktivity, pobytová místa pro setkávání a
zastavení se, pozorování městského života, hru dětí nebo poklidný
odpočinek ve stínu stromu. Aktivní parter náměstí získává podél
uliční fronty prostor, kam lze alokovat restaurační a kavárenské
předzahrádky.
Ulice Komenského, Kostelní, Vrchovecká a Radnická jsou uvozeny
pobytovými plácky na pomyslných vstupech do centra, které dopl-
ňujeme zelení a patřičným mobiliářem. V ulici Kostelní necháváme
vyznít pohledovou osu mezi kostelem a synagogou - jedná se o
jedno z míst, kde dochází k fyzickému i symbolickému propojení s
židovským městem.
Město mezi řekami - spolupůsobení dvou částí centra Vel-
kého Meziříčí
Specifikem města je skutečnost, že se na soutoku dvou říček po
staletí vedle sebe vyvíjely dva charakterově odlišné urbanistické
celky. Městská struktura ulic s renesančním náměstím, kostelem
a radnicí, obehnaná hradbami, za kterými postupně kolem dnešní
ulice Novosady živelně rostla židovská čtvrť. Dodnes patrné napětí
mezi dvěma entitami velkomeziříčského centra považujeme z
hlediska lokálních urbánních vztahů za důležité téma. Odlišná
prostředí se navzájem prolínají, doplňují a podporují - jedna bez
druhé kulhá. Společně tvoří neopakovatelný obraz města, proto
se k rozhraní těchto dvou celků vyjadřujeme okrajově i v návrhu,
přičemž v dlažbě akcentujeme původní hranici obou celků, stopu
bývalého Mlýnského potoka.
Porota má pochybnosti o návrhu koncepce dopravního řešení
s vyloučením průjezdné dopravy, zejména řešení parkovacích
apendixů na obou koncích náměstí není přesvědčivé. Přesun
vegetačních prvků z těžiště prostoru na východní stranu
vzbuzuje rozpaky. Zásadní pochybnosti má porota o vytýčení
podélné zvlněné osy náměstí.
HODNOCENÍ POROTY
14