Do Velkého Meziříčí nejezděte - budete hodiny čekat, varuje starosta řidiče na dálnici
1. 6. 2016Jestliže řidiči na dálnici D1 uposlechnou některé zmatečné výzvy dopravních informací v rádiích a opět se pokusí zúžené místo nad Velkým Meziříčím projet po souběžné silnici přes město, sami si přivodí dlouhé čekání. Řekl to velkomeziříčský starosta Radovan Necid s tím, že opravy na dálnici spolu s nekvalitním dopravním zpravodajstvím způsobily poslední květnový den ve městě a okolí rozsáhlý dopravní kolaps. Komplikace budou trvat minimálně další dva dny.
Modernizace dálničního úseku D1 Měřín – Velké Meziříčí, západ vstoupila do své další etapy. EUROVIA CS začala postupné převádění provozu do pravého jízdního pásu směrem na Brno a doprava je dálnici stažena jen na 1+1 pruh. Po změně režimu se v místě bude jezdit opět v režimu 2+2, a to až do konce listopadu. Navíc v úseku mezi oběma velkomeziříčskými dálničními sjezdy (142 a 146 km) jsou ještě do 2. června násobeny tím, že zde firma Znakom provádí nové dopravní značení právě v souvislosti s opravou dálnice.
To znamená, že nejméně do 2. června se na dálnici budou tvořit kolony. "Poslední květnový den naše město zažilo fatální dopravní kolaps. Nejenže se dálnici pokoušeli řidiči objet jaksi o své vůli, ale k mému zděšení je k tomu nabádalo i dopravní rozhlasové zpravodajství. A to prosím v okamžiku, kdy už kolona přes Velké Meziříčí měřila pár kilometrů. To považuji za absolutní selhání toho, čemu se říká dopravní informace a nazval bych to spíš dopravní dezinformací," popsal zoufalou situaci starosta Radovan Necid.
Pokud chce někdo úsek mezi velkomeziříčskými exity dálnice D1 opravdu snadno, pohodlně a bez čekání objet, ať zvolí delší trasu, třeba Velká Bíteš - Žďár nad Sázavou - Jihlava, poradil starosta. Ten také uvedl, že celý den situaci řešil s Policií ČR, hlavně postup vůči kamionům, které na kolony hřeší a porušují zákaz průjezdu tranzitní nákladní dopravě, který ve Velkém Meziříčí platí. "Poslední květnový den byli policisté na dálnici vytíženi ještě defektem kamionu a bouračkami, která se v kritickém úseku staly. Přislíbili ale volné kapacity nasměrovat právě na kontrolu dodržování zákazu tranzitu ve Velkém Meziříčí. Právě kamiony, které svévolně do našeho města vjely, kolaps ještě zhoršily," zlobí se starosta Necid.
To, že kombinace selhání dopravního zpravodajství, zúžené dálnice a práce na novém značení znamenala pro Velké Meziříčí neřešitelný problém. "Městští strážníci obecně nemají pravomoc řídit dopravu, i když to po nich lidé, kteří to nevědí, neustále chtějí. Snažili se tedy alespoň asistovat na kritických místech tak, jak jim to jejich postavení umožňuje. Nepochopím ale nikdy, že na kruhový objezd vjede někdo, kdo vidí, že za ním nemůže pokračovat. To už není jen řidičský amatérismus, to je lidská bezohlednost a hloupost," popisuje Radovan Necid perné hodiny na silnicích města.
Město proto osloví znovu provozovatele rozhlasových stanic s výzvou, aby ve svém dopravním zpravodajství přestali uvádět Velké Meziříčí jako možnou objízdnou trasu ucpané dálnice. Policie své případné volné kapacity nasměruje na rozsáhlejší kontroly dodržování zákazu tranzitu nákladní dopravy přes město. "To je ale všechno, co z pozice města můžeme a smíme udělat. Dálnici opravuje stát, termíny určují státní orgány spolu se zhotovitelskými firmami a silnice č. 602 prostě kolem dálnice a přes naše město vede. My, obyvatelé Velkého Meziříčí, máme z této situace jen a jen problémy. Věřím ale, že si to jednou všichni ti, kdo se na opakujících se kolapsech dopravy v našem městě takto podepisují, konečně uvědomí," uzavřel starosta.