Cyklisté se ve městě budou cítit mnohem lépe
18. 4. 2024Pohodlnější a hlavně bezpečnější pohyb na kole ve Velkém Meziříčí a jeho okolí. To je cílem aktuální vize cyklodopravy a turistiky, kterou představilo vedení města. Vize se neomezuje pouze na dlouhodobý evergreen „propojit Balinské údolí s Nesměřským", ale snaží se naše cesty a křižovatky zpřístupňovat i pro běžnou každodenní dopravu.
„Z minulosti jsme zdědili pouze koncepční dokumenty, které nyní rozpracováváme do čím dále konkrétnější podoby. Jednáme s majiteli pozemků, zvažujeme varianty konkrétního technického řešení. Navázali jsme spolupráci s mostařskou firmou, která dobře rozumí různým způsobům překonávání nebo obcházení říčních koryt," popisuje aktuální dění místostarosta Martin Kaman a dodává: „Zda a jak rychle se podaří provést jednotlivé projekty, bude záležet na ochotě soukromých majitelů pozemků, se kterými dnes mluvíme. Tuto vizi zveřejňujeme právě proto, aby bylo patrné, že jde o ucelenou a hlavně proveditelnou záležitost. Doufáme, že i toto zveřejnění majitele pozemků přesvědčí o tom, že podpořit rozvoj cyklodopravy má velký smysl a hlavně pozitivní dopad na pohodlný život nás všech."
Balinské údolí
Výjezd do Balinského údolí je aktuálně nejvyšší prioritou. Cílem je oddělit cyklistickou a pěší dopravu od aut jezdících po úzké a nepřehledné uhřínovské silnici.
V nejužším místě u koupaliště byly zvažované dvě varianty. První možností bylo dvojí přemostění Balinky u koupaliště. Jako levnější a vhodnější se však jeví betonový ochoz nad řekou podél stávající silnice. Probíhá inženýrskogeologický průzkum, na něj naváže tvorba projektové dokumentace.
Dále směrem do Balinského údolí má cesta vést po louce pod silnicí. Probíhá majetková příprava a práce na projektové dokumentaci. Tento úsek má smysl postavit i samostatně a mohl být hotový dříve než výše zmíněný betonový ochoz.
Náměstí
Po rekonstrukci náměstí, která začne na jaře 2025, bude náměstí pro cyklisty průjezdné obousměrně od brány až do Radniční ulice. Zázemí pro cykloturisty má vzniknout na dvoře za současnou pohřební službou, kam se přemístí turistické informační centrum.
Soutok Balinky a Oslavy
Je přirozenou křižovatkou pro cyklo turisty i pro ty, kdo se jen potřebují přemístit po městě. Je zadána studie úprav, které by mohly podpořit bezpečný a jednoduchý průjezd centrem. Výsledkem může být například vyhrazení cyklo pruhu na mostě u pošty, přemístění blízkého přechodu pro chodce nebo úprava značení u vjezdu do Svitu.
Karlov
Zde může za pomocí dotace vzniknout cyklochodník, který by usnadnil cestu cyklistům při dlouhém stoupání a celkově zlepšil dojem z ulice. Město chystá veřejné projednání tohoto projektu, protože je třeba dobře zvážit detaily vjezdů a parkování obyvatel přilehlých domů.
Bory
Obce Vídeň a Bory mají poměrně jasnou představu o propojení svých obcí. Pokud se podaří najít vhodnou trasu z Mostišť k úpravně vody, vznikne ucelená trasa z Velkého Meziříčí až do Borů.
Výjezd do Nesměřského údolí
Cyklisté jsou v současnosti vedeni kolem Kauflandu a přes Františkov, což není nijak příjemné ani bezpečné. Snahou města je nalézt bezpečnější cestu podél pravého břehu řeky Oslavy. Je zadána vyhledávací studie úseku od starého Penny po Nesměřské údolí, která budou podkladem pro jednání majiteli a firmami, zejména s firmou NKT.
Cyklostezka „D1" z Velkého Meziříčí do Měřína
Cyklostezka ve směru na Stráneckou Zhoř a dále na Měřín má nižší prioritu oproti záměrům v samotném městě. Jako první by mohl vzniknout úsek od Stránecké Zhoři k McDonaldu a dále do Hrbova a Svařenova, které jsou místními částmi Velkého Meziříčí.
-red-