Jaroslava Pavlíčková: „Osobní asistent vždy akceptuje volbu a rozhodnutí uživatele"
11. 9. 2012Osobní asistence Oblastní charity Žďár nad Sázavou – služba, která na území regionu funguje již tři roky, a přesto ještě není příliš známá. Vedoucí Mgr. Jaroslava Pavlíčková vysvětlila, jaké úkony asistence poskytuje a komu, jak jsou tyto úkony hrazené, a také jak vypadá typický den s osobním asistentem.
Jaroslavo, jak bylo již zmíněno, vaše služba není v regonu ještě příliš známá. Přibližte prosím, komu je určená?
Služba osobní asistence je určena dětem od tří let, dospělým a seniorům se zdravotním postižením nebo dlouhodobým onemocněním. Tedy osobám, které mají sníženou schopnost soběstačnosti z důvodu postižení nebo onemocnění a jejich situace vyžaduje pomoc další osoby.
Rozsah cílové skupiny je poměrně velký. Jaký je dosah terénní služby? Kde všude vás mohou lidé potkat?
Služba má v současné době tři místa působnosti. Sídlíme ve Velkém Meziříčí a máme dvě pobočky ve Žďáře nad Sázavou a v Bystřici nad Pernštejnem. Jsme službou terénní, to znamená, že hlavní část je poskytována přímo v domácnosti uživatele na celém okrese Žďár nad Sázavou.
Osobní asistence patří mezi služby neziskové, tzn. že nevytváří žádný zisk, proto je těžké jejich chod mnohdy ufinancovat. Kdo všechno přispívá na provoz zařízení? Podílí se určitou částkou i sám užovatel?
Ano, služba je hrazená z dotací MPSV, Kraje Vysočina, obcí a sponzorských darů. Část nákladů ale nese také uživatel služby. K tomu mu je určen příspěvek na péči, jehož výše závisí na míře závislosti na péči druhé osoby, V osobní asistenci se hradí počet hodin poskytnuté péče. Částka za hodinu péče je 80,- Kč. Pokud osoba využívá více než pět hodin služby v jednom dni současně, je částka za hodinu 65,- Kč, tedy za 6 hodin zaplatí 390,- Kč.
Velmi obdobnou službou je pečovatelská služba. Ta se hůře odlišuje od osobní asistence. V čem se lišíte?
Osobní asistent nevykonává činnosti za uživatele, ale s ním. Tyto činnosti by mohl uživatel vykonávat samostatně, kdyby neměl zdravotní postižení nebo onemocnění. Rozdíl je také v časovém intervalu. Pečovatelská služba je měřena na úkony, které uživatel potřebuje. U nás se jedná hlavně o čas, po který potřebuje asistenci a v tom jsou pak plánovány potřebné činnosti.
Na koho se má obrátit osamělý člověk vyššího věku, který není schopen se pro zhoršení zdravotního stavu o sebe postarat?
Může nás kontaktovat, ať telefonicky, mailem, osobně nebo přes někoho ze svého okolí. Podle možností se domluvíme, co by potřeboval, případně se domluvíme na osobním setkání, kdy budou jeho potřeby a přání prokonzultovány. Je třeba si ujasnit hned zpočátku možnosti asistence a potřeby klienta. Případně je možné předat i kontakty na jinou službu, která by jeho potřebám vyhovovala, pokud nemůže osobní asistence poskytnout to, co zájemce požaduje.
Mohou Vás oslovit i rodiče s dítětem, které má zdravotní postižení? Jak často můžete být takové rodině k dispozici?
Rodiče s dítětem se zdravotním postižením samozřejmě mohou služby osobní asistence využívat, dolní věková hranice u dítěte je tři roky. K dispozici mohou být rodině asistenti podle domluvy, ať je to v pravidelných intervalech nebo nárazově. Tyto dohodnuté podmínky a rozsah péče obsahuje smlouva o poskytnutí osobní asistence.
Obecně je služba poskytována nepřetržitě v přirozeném prostředí uživatele, většinou v jeho domácnosti.
Jednou z vašich cílových skupin jsou nevidomí lidé. Jakou péči jim můžete nabídnout?
Naše nabídka se odvíjí od potřeb zájemce. Společně vydefinujeme jeho potřeby a podle nich plánujeme službu, řešíme i osobnost asistenta, čas, četnost a náplň osobní asistence. Asistence pro osoby se zrakovým postižením může obsahovat: podporu při úkonech péče o vlastní osobu, pomoc při osobní hygieně, při zajištění chodu domácnosti. Dále je možná asistence při návštěvách kulturních či jiných akcí, nebo při doprovodech, např. na úřad. Také bych ráda zmínila možnost využít dopravu naším osobním autem jako fakultativní službu, tzn. která je poskytována jako doprovodná k dalším úkonům osobní asistence.
Zkuste popsat podle vašeho názoru nejčastější případ osobní asistence, abychom si tak lépe dokázali představit vaši každodenní činnost.
Nejčastěji nás oslovují uživatelé v seniorském věku. Napadá mě osoba s dlouhodobým onemocněním, která je částečně soběstačná a pohybuje se s oporou, je zcela dezorientovaná a nemůže být sama. Rodina zajišťuje péči podle svých možností, ale vzhledem k pracovnímu vytížení nemůže být s touto ženou 24 hodin denně. Asistentka dojíždí pravidelně čtyřikrát týdně na sedm hodin, kdy tráví s uživatelkou čas, počínaje ranní hygienou, přípravou a podáním snídaně, dále následují dopolední aktivity jako ruční práce, procházka, předčítání novin, povídání si, stolní hry apod. Pak přichází čas přípravy oběda a podání stravy, k závěru asistence odpolední aktivity jako příprava a podání kávy, úklid a údržba domácnosti, procházka apod. Po uplynutí dohodnuté doby a po příchodu rodiny se asistentka rozloučí, připomene příští termín poskytnutí služby a odchází. Asistentka je s uživatelem po celý dohodnutý čas, doprovází ho při běžných činnostech, ale zároveň mu ponechává dostatek soukromí k odpočinku nebo při hygieně, použití toalety apod. Vždy akceptuje volbu a rozhodnutí uživatele.
Náš rozhovor možná právě čte někdo, kdo zná člověka, který by vaši službu potřeboval, nebo ji potřebuje sám. Co má v tomto případě dělat?
Bylo by dobré nás kontaktovat nejlépe na čísle 733 755 870, případně 566 531 458, nebo mailem: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. , eventuálně osobně v naší kanceláři na ulici Čechova 1660/30 ve Velkém Meziříčí v pondělí od 8.00 do 10.00 hod. a ve středu od 13.00 do 15.00 hodin. Kontaktní hodiny ve Žďáře nad Sázavou a Bystřici nad Pernštejnem si domluvíme se zájemcem o službu telefonicky. Domluvíme se tak na podrobnostech, případně na osobní schůzce. První kontakt může učinit kdokoli, avšak dalšího jednání by se měl účastnit sám zájemce. Při podpisu smlouvy je jeho účast a případně účast zákonného zástupce nezbytná.
Lenka Šustrová
10.9.2012