14
Základní principy navrhovaného urbanisticko-architekto-
nického řešení:
Vlastností kompaktní struktury historického jádra by měla být
různost kvalit v celku, které ve skupinách reprezentují významové
situace, nastavující v prostoru města specifickou atmosféru, která
lokalizuje místa jako scény s příležitostí běžných i významných
událostí, které strukturují zápis paměti místa, jako časem přidanou
hodnotu spoluvytvářející Genia loci. Charakteristická je scéničnost
se specifickými – charakteristickými obrazy deklarujícími zapama-
tovatelnost a identifikaci obyvatel s městem. Těmito prostředky se
snažíme porozumět obrazu města Velké Meziříčí, tzn. vyhodnotit,
jak jsou prokresleny významové kontury, které se nám v obraze
města dnes místy jeví jako nejasné situace - jsou buď přeurčené,
nedořečené nebo zastřené. Příčinami je plošně nediferencované
použití nástrojů a historické rozhodnutí o úpravách veřejného pro-
storu, avšak bez zohlednění jeho situačních specifik.
Nejasnými situacemi rozumíme:
1/ Překážky v kompozičních průhledech, nejasné situace prosto-
rových a významových priorit, které jsou v kolizi nebo oslabeně
komunikují s prostorovým řešením navazující struktury města -
potlačení funkce náměstí, jako hlavního veřejného prostoru města
a ztráta jeho čitelnosti způsobená nejrůznějšími nároky a zájmy
bez vyhodnocení jejich dopadu na kvalitu celku.
2/ Absence koncentrace jedinečných atmosfér kolem kompo-
novaných příležitostí (solitérních stromů, skupin a linií, vodních
prvků, přiměřených pobytových vodních prvků apod.) a zachování
variability městské scény pro různé příležitosti (v hierarchii: pobyt,
slavnosti, trhy, parkování)
3/ Absence pobytového mobiliáře se zhodnocením obytné kvality
situace a komponovaných výhledů. Nedostatečně promyšlené umís-
tění objektů infrastruktury města, které se stávají drobným objekto-
vým smogem v situacích, které by naopak mohly být obytné.
4/ Nediferencovaná je situace před významnými institucemi
města, bez posouzení měřítka a významu objektů vstupujících do
vzájemných prostorových situací.
5/ Nejasná světelná situace bez diferenciace intenzity, plošné
použití utilitárních osvětlovacích těles, která na sebe strhávají
pozornost, oslňují, místo aby byly preferovány promyšlené a
komponované světelné situace, umístění a směry pohledových a
smyslových cílů. Významné světelné situace jsou však čitelné v
historických obrazových podkladech a dokumentují priority osvět-
lenosti a tak hierarchie veřejného prostranství města, které bylo v
tomto smyslu světlem logicky vykreslováno.
6/ Utilitární řešení povrchů bez prostorové hierarchie a směřování
jízdy i chůze při pohybu člověka městem.
7/ Přeplněnost města parkujícími auty, zbytečně velké plochy ko-
munikací a manipulačních ploch na úkor pobytových ploch náměstí
a chodníků.
Navržené úpravy prostoru města se tak opírají o 2 hlavní nástro-
je, které podporují vnitřní historickou složitost a „tvorbu míst“ a
následně i kvalitu života ve městě.
Prvním nástrojem je diferenciace významových a prostorových
situací, které by měly být detailně individuálně vyhodnoceny z
hlediska hierarchie reprezentací města, které je vytvářejí. Jim je
nadřazený společný prostor města, tvořený různými situacemi
v jeho prostranstvích, do kterých subjekty jako aktéři vstupují k
vzájemnému dialogu. Cílem je definovat tyto situační subjekty -
místa, prostory, linie a průhledové vazby, s umístěnými institucemi
reprezentujícími významové vertikály města, jeho demokracii,
kulturu, vzdělání a spiritualitu.
Konkrétními situacemi viděné, či skryté, významové (kulturní)
vertikality města pak jsou: Samotné náměstí, jako nadřazený
celek, u kterého se stává prioritou uvolnění a zdůraznění středu,
jako hlavního smyslu a cíle směřování ke společnému „shromáždě-
ní“ pro vzájemnou identifikaci v širších vazbách města a jeho okolí
(shromáždění, slavnosti, vánoční trhy), ale i posezení na obvodu v
horizontále města a pozorování středu a protilehlých viditelných
dějů).
Náměstí je nositelem dalších vertikálních situací. Určující je proti-
lehlá polarita sakrální vertikály kostela sv. Mikuláše s profánní bu-
dovou radnice. Ty jsou svázány osou (procházející vždy ve středu
jejich čelních fasád) se sloupem se sochou sv. Jana Nepomuckého,
který leží na polovině této spojnice dvou navzájem se doplňujících
významových vertikál. Patrná je tak historicky vědomě kompono-
vaná scéna, kterou navrhujeme zesílit (obnovit) uvolněním středu
prostoru odstraněním dvou stromů severně od objektu sloupu. V
průhledové ose od ulice Radnické je tak znovu zřetelně prokres-
len ikonický pohled na kostel doplněný v prvním plánu vertikálou
sloupu (se světlem svatozáře), jakožto významné jednotlivosti v
nadřazeném prostorovém celku náměstí. Pomník velkomeziříčské
tragédie přesouváme ze středu náměstí do prostoru u jižní fasády
kostela, kde se dostává do kontaktu se stínem doplň ovaného
stromu.
Dále usilujeme o posílení a diferenciaci oblastí obytné horizon-
tály - veřejného prostoru na severozápadní a jihovýchodní hraně
náměstí. Ty jsou tvořeny restauracemi, kavárnami, obchody, služ-
bami a bydlením, situacemi běžného života v parteru veřejného
prostoru, s nabídkou příležitostí k jeho obývání ve vazbě na zázemí
v objektech, posilovanými v parteru doplněným stínem stromů,
markýzami, předzahrádkami a mobiliářem. Předpoklad pro toto
využití je zajištěn rozšířením chodníkových ploch v logice průběhu
hran obou uličních front. Předzahrádky mohou volně proměňovat
svojí velikost a při severovýchodní hraně mají k dispozici plochu
náměstí až k jeho středu.
Vznik lokálních pobytových situací je dále podporován diferencova-
nými prostorovými nástroji stromového patra. Jedná se o vědomé
umístění (zachování) solitérů v situacích vertikál náměstí (radnice,
sloup, kostel, škola), kde spolu s mobiliářem vytváří místa pro po-
byt související s funkcemi objektů a prvků. Stromy v liniích navazu-
jí na horizontálu parteru domů, kde podporují obytné příležitosti a
expanzi života do veřejného prostoru. V pozicích solitéru navrhuje-
me použití Lípy srdčité Greenspire (Tilia cordata Greenspire), jako
alternativu navrhujeme Javor mléč Emerald Queen (Acer platano-
ides Emerald Queen). Do stromořadí navrhujeme javor mléč (Acer
platanoides Globosum) nebo javor babyka (Acer campestre Elsrijk).
Prostor ulice Komenského je další oblastí horizontály města s
výrazně k a usměrněnou dopravní funkcí, která je nově posílena
stromovou alejí přispívající k pobytovosti prostoru.
V ulicích Kostelní a U Bašty je zachován stávající charakter s dílčími
úpravami uspořádání a materiálového řešení, které by mělo více
podporovat kvalitu cílového obrazu historické centra Velkého
Meziříčí.
Mimo samotný prostor náměstí navrhujeme v ulici Radnické
AUTOŘI
doc. Ing. arch. Miroslav Cikán, Ing. arch. Radek Novotný
2. CENA
”
NAVRACÍME NÁMĚSTÍ
CHARAKTER A OBRAZ
SPOLEČNÉHO OBÝVACÍHO
POKOJE MĚSTA.
7