Previous Page  19 / 88 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 19 / 88 Next Page
Page Background

LICE VE VELKÉM MEZIŘÍČÍ

Materializace parteru

štětová rulovádlažba

chodníkovámozaikovádlažba

žulovádlažba -pojížděnéplochy

mlatová stromová rabátka

02 | Průhled náměstím z ulice Radnické

)

pěší a cyklo

pěší

pěší

Vlastností kompaktní struktury historického jádra by

měla být různost kvalit v celku, které ve skupinách reprezentují

významové situace, nastavující v prostoru města specifickou at-

mosféru, která lokalizuje místa jako scény s příležitostí běžných i

významnýchudálostí,které strukturují zápispamětimísta, jako ča-

sem přidanou hodnotu spoluvytvářejícíGenia loci. Charakteristická

je scéničnost se specifickými – charakteristickými obrazy deklaru-

jícími zapamatovatelnost a identifikaci obyvatel s městem. Těmito

prostředky se snažímeporozumětobrazuměstaVelkéMeziříčí.

Navržené úpravy prostoruměsta se tak opírají o 2 hlav-

ní nástroje, které podporují vnitřní historickou složitost a „tvorbu

míst“anásledně ikvalitu životaveměstě.

Prvním nástrojem je diferenciace významových a pro-

storových situ

ací, které by měly být detailně individuálně

vyhodnoceny z hlediska hierarchie reprezentacíměsta, které je vy-

tvářejí. Cílem je definovat tyto situační subjekty - místa, prostory,

linie a průhledové vazby, s umístěnými institucemi reprezentujícími

významové vertikály města, jeho demokracii, kulturu, vzdělání a

spiritualitu.

Konkrétními situacemi viděné, či skryté, významové

(kulturní) vertikality města pak jsou: Samotné náměstí, jako nad-

řazený celek, u kterého se stává prioritou uvolnění a zdůraznění

středu, jako hlavního smyslu a cíle směřování ke společnému

„shromáždění“ pro vzájemnou identifikaci v širších vazbách města

a jeho okolí (shromáždění, slavnosti, vánoční trhy), ale i posezení

na obvodu v horizontále města a pozorování středu a protilehlých

viditelnýchdějů).

Náměstí je nositelem dalších vertikálních situací. Urču-

jící je protilehlá polarita sakrální vertikály kostela sv. Mikuláše s

profánní budovou radnice. Ty jsou svázány osou (procházející vždy

ve středu jejich čelních fasád) se sloupem se sochou sv. Jana Ne-

pomuckého, který leží na polovině této spojnice dvou navzájem se

doplňujících významových vertikál. Patrná je tak historicky vědomě

komponovaná scéna, kterou navrhujeme zesílit (obnovit) uvolněním

středu prostoru odstraněním dvou stromů severně od objektu slou-

pu. V průhledové ose od ulice Radnické je tak znovu zřetelně pro-

kreslen ikonickýpohlednakosteldoplněnývprvnímplánuvertiká-

lou sloupu (se světlem svatozáře), jakožtovýznamné jednotlivostiv

nadřazenémprostorovém celkunáměstí.

Dále usilujeme o posílení a diferenciaci oblastí obytné

horizontály - veřejného prostoru na severozápadní a jihovýchodní

hraně náměstí. Ty jsou tvořeny restauracemi, kavárnami, obchody,

službamiabydlením, situacemiběžného životavparteruveřejného

prostoru, s nabídkou příležitostí k jeho obývání ve vazbě na záze-

mí v objektech, posilovanými v parteru doplněným stínem stromů,

markýzami, předzahrádkami a mobiliářem. Předpoklad pro toto

využití je zajištěn rozšířením chodníkových ploch v logice průběhu

hran obou uličních front. Předzahrádky mohou volně proměňovat

svojí velikost a při severovýchodní hraně mají k dispozici plochu

náměstíažk jeho středu.

Vznik lokálních pobytových situací je dále podporován

diferencovanými prostorovými nástroji stromového patra. Jedná se

o vědomé umístění (zachování) solitérů v situacích vertikál náměstí

(radnice, sloup, kostel, škola), kde spolu smobiliářem vytvářímísta

pro pobyt související s funkcemi objektů a prvků. Stromy v liniích

navazujínahorizontáluparterudomů,kdepodporujíobytnépříleži-

tostiaexpanzi životadoveřejnéhoprostoru.

Mimo samotný prostor náměstí navrhujeme v ulici

Radnické nahrazení stávajícího parkoviště opětovným doplněním

městské struktury, která byla asanována se změnou celoměstské

dopravní situace. Dojde tak k žádoucímu odstranění pohledového

defektu ve struktuře historického města, který oslabuje vnímání

celistvosti jeho centrální části.

Druhým návrhovým nástrojem je podpora kvality pro-

středí materiálovými a objektovými prostředky výše již definova-

ných významových - prostorových situací. Cílem je další vědomé

zesílení vlastní scéničnosti prostřednictvím čitelné specifické struk-

tury, textury, geometrie materiálu a druhu dlažeb, nastavení hran

a spár, podporujících čitelnost v nadřazeném materiálovém celku

scelenéhoauvolněnéhoprostorunáměstí.

Plochy okolo významových vertikál (kostel – sloup –

radnice), ležící na hlavní ose náměstí, tak vyzdvihujeme na vrchol

materiálové hierarchie užitím velkoformátové dlažby. Samotná osa

sepropisujedo skladbydlažby středové

částináměstí.Ta

jenavrže-

na ze štětové rulovédlažby.

Obrubníky se uplatňují pouze v obvodových liniích chod-

níků náměstí s vyvýšením 2 cm. Plochy jsou jinak bezbariérové,

zajištění vedení nevidomých a slabozrakých bude řešeno v navazu-

jících stupních PD.Chodníky jsoudlážděny drobnou žulovoudlažbou

v řádkovémprovedení. Lokalizacehlavníhopojízdnéhoprofilu je za-

jištěnaodlišnýmmateriálovýmprovedením (využití stávajícídlažby

středu náměstí) a orientací zadláždění. Ve smyslu výše popsané

polarity hlavních vertikál náměstí (kostel, radnice) upravujeme

vedení průjezdné komunikace tak, aby došlo k uvolnění především

prostoru před budovou radnice a tím k vyvážení jejich zapojení do

prostoru náměstí. Průběh vedení pojížděného profilu se částečně

navrací k původní prostorové situaci náměstí, která byla v pozdější

fázi nahrazena čistě utilitární změnou provozu na náměstí, čímž byl

prostor jako celekdevalvován imateriálově.

Navrhujeme tři typy veřejného osvětlení města: situač-

ním VO světlem, doplňkovým a slavnostním osvětlením. Výběrem

soudobého zdrojeVO se snažíme tvarověvabstrahované forměpři-

blížitpůvodnímprvkům luceren, technologickyse jednáoLEDvýboj-

ky. Slavnostníosvětlenívýznamnýchobjektůnáměstí (kostel, sloup,

radnice) bude přiměřeně intenzivní, skryté, nebude v žádné situaci

oslňovat, rušit zabíléhodne svojimohutnostíabudepřiměřeněvy-

kreslovatplasticituarchitekturyměstaavytvářetharmonický celek

vmístních i dálkových pohledech. Doplňkové osvětlení bude v pro-

vedení nízkého sloupku nebo zemního světla – podsvětlující nebo

nasvětlujícíwallwasher ve vybraných pobytových situacích– sloup,

kašna,podsvětlenísolitérníchstromůastromovýchalejí,nasvětlení

bočních fasádkostela.

Hlavním principem dopravního řešení je redukce plochy

pojížděnýchkomunikacíveprospěchpobytové funkceobývacíhopo-

kojeměsta -náměstí.Redukujeme zdvojenoukomunikaci „kruhové-

ho objezdu“ náměstí do jednoho jednosměrně průjezdného profilu

(směrprůjezduRadnická -Komenského), čímžposilujemepobytovou

plochu, určenou především pro slavnosti, shromáždění, trhy, vánoč-

ní trhy apod., za dodržení požadovaných parkovacích kapacit pro

celé řešenéúzemí soutěže.

Jako určující prvekmobiliáře, vytvářející pobytovou kva-

litu veřejného prostoru, vnímáme formu, rozmístění a orientaci se-

dacích prvků. Elementární formy laviček, vycházejících z historicky

osvědčených tvarů,umísťujemeprimárněvsituacíchsolitérůastro-

mových skupin v takové orientaci, aby nastavené výhledy posky-

tovaly přehled o dění na náměstí a postihovaly všechny hodnotné

scényprostoru.Vdalších částechnáměstípředpokládámezobytnění

prostoru formou přenosného mobiliáře v kontaktu s jednotlivými

provozyparteru.

Prostor pro uplatnění veškeré požadované funkční nápl-

ně náměstí poskytuje středová uvolněná plocha. V logice popiso-

vané kompozice hlavních významových vertikál dělíme i funkční

rozdělení plochy náměstí na každodenní (profánní) -část směrem k

radnici, a slavnostní (sakrální) - část směrem ke kostelu. Tomu by

mělaodpovídat iprogramovánáplň jednotlivých částí.

03| Axonometrický pohled

04| Situace širších vztahů

Principy návrhu