LICE VE VELKÉM MEZIŘÍČÍ
Materializace parteru
štětová rulovádlažba
chodníkovámozaikovádlažba
žulovádlažba -pojížděnéplochy
mlatová stromová rabátka
02 | Průhled náměstím z ulice Radnické
)
pěší a cyklo
pěší
pěší
Vlastností kompaktní struktury historického jádra by
měla být různost kvalit v celku, které ve skupinách reprezentují
významové situace, nastavující v prostoru města specifickou at-
mosféru, která lokalizuje místa jako scény s příležitostí běžných i
významnýchudálostí,které strukturují zápispamětimísta, jako ča-
sem přidanou hodnotu spoluvytvářejícíGenia loci. Charakteristická
je scéničnost se specifickými – charakteristickými obrazy deklaru-
jícími zapamatovatelnost a identifikaci obyvatel s městem. Těmito
prostředky se snažímeporozumětobrazuměstaVelkéMeziříčí.
Navržené úpravy prostoruměsta se tak opírají o 2 hlav-
ní nástroje, které podporují vnitřní historickou složitost a „tvorbu
míst“anásledně ikvalitu životaveměstě.
Prvním nástrojem je diferenciace významových a pro-
storových situ
ací, které by měly být detailně individuálně
vyhodnoceny z hlediska hierarchie reprezentacíměsta, které je vy-
tvářejí. Cílem je definovat tyto situační subjekty - místa, prostory,
linie a průhledové vazby, s umístěnými institucemi reprezentujícími
významové vertikály města, jeho demokracii, kulturu, vzdělání a
spiritualitu.
Konkrétními situacemi viděné, či skryté, významové
(kulturní) vertikality města pak jsou: Samotné náměstí, jako nad-
řazený celek, u kterého se stává prioritou uvolnění a zdůraznění
středu, jako hlavního smyslu a cíle směřování ke společnému
„shromáždění“ pro vzájemnou identifikaci v širších vazbách města
a jeho okolí (shromáždění, slavnosti, vánoční trhy), ale i posezení
na obvodu v horizontále města a pozorování středu a protilehlých
viditelnýchdějů).
Náměstí je nositelem dalších vertikálních situací. Urču-
jící je protilehlá polarita sakrální vertikály kostela sv. Mikuláše s
profánní budovou radnice. Ty jsou svázány osou (procházející vždy
ve středu jejich čelních fasád) se sloupem se sochou sv. Jana Ne-
pomuckého, který leží na polovině této spojnice dvou navzájem se
doplňujících významových vertikál. Patrná je tak historicky vědomě
komponovaná scéna, kterou navrhujeme zesílit (obnovit) uvolněním
středu prostoru odstraněním dvou stromů severně od objektu slou-
pu. V průhledové ose od ulice Radnické je tak znovu zřetelně pro-
kreslen ikonickýpohlednakosteldoplněnývprvnímplánuvertiká-
lou sloupu (se světlem svatozáře), jakožtovýznamné jednotlivostiv
nadřazenémprostorovém celkunáměstí.
Dále usilujeme o posílení a diferenciaci oblastí obytné
horizontály - veřejného prostoru na severozápadní a jihovýchodní
hraně náměstí. Ty jsou tvořeny restauracemi, kavárnami, obchody,
službamiabydlením, situacemiběžného životavparteruveřejného
prostoru, s nabídkou příležitostí k jeho obývání ve vazbě na záze-
mí v objektech, posilovanými v parteru doplněným stínem stromů,
markýzami, předzahrádkami a mobiliářem. Předpoklad pro toto
využití je zajištěn rozšířením chodníkových ploch v logice průběhu
hran obou uličních front. Předzahrádky mohou volně proměňovat
svojí velikost a při severovýchodní hraně mají k dispozici plochu
náměstíažk jeho středu.
Vznik lokálních pobytových situací je dále podporován
diferencovanými prostorovými nástroji stromového patra. Jedná se
o vědomé umístění (zachování) solitérů v situacích vertikál náměstí
(radnice, sloup, kostel, škola), kde spolu smobiliářem vytvářímísta
pro pobyt související s funkcemi objektů a prvků. Stromy v liniích
navazujínahorizontáluparterudomů,kdepodporujíobytnépříleži-
tostiaexpanzi životadoveřejnéhoprostoru.
Mimo samotný prostor náměstí navrhujeme v ulici
Radnické nahrazení stávajícího parkoviště opětovným doplněním
městské struktury, která byla asanována se změnou celoměstské
dopravní situace. Dojde tak k žádoucímu odstranění pohledového
defektu ve struktuře historického města, který oslabuje vnímání
celistvosti jeho centrální části.
Druhým návrhovým nástrojem je podpora kvality pro-
středí materiálovými a objektovými prostředky výše již definova-
ných významových - prostorových situací. Cílem je další vědomé
zesílení vlastní scéničnosti prostřednictvím čitelné specifické struk-
tury, textury, geometrie materiálu a druhu dlažeb, nastavení hran
a spár, podporujících čitelnost v nadřazeném materiálovém celku
scelenéhoauvolněnéhoprostorunáměstí.
Plochy okolo významových vertikál (kostel – sloup –
radnice), ležící na hlavní ose náměstí, tak vyzdvihujeme na vrchol
materiálové hierarchie užitím velkoformátové dlažby. Samotná osa
sepropisujedo skladbydlažby středové
částináměstí.Tajenavrže-
na ze štětové rulovédlažby.
Obrubníky se uplatňují pouze v obvodových liniích chod-
níků náměstí s vyvýšením 2 cm. Plochy jsou jinak bezbariérové,
zajištění vedení nevidomých a slabozrakých bude řešeno v navazu-
jících stupních PD.Chodníky jsoudlážděny drobnou žulovoudlažbou
v řádkovémprovedení. Lokalizacehlavníhopojízdnéhoprofilu je za-
jištěnaodlišnýmmateriálovýmprovedením (využití stávajícídlažby
středu náměstí) a orientací zadláždění. Ve smyslu výše popsané
polarity hlavních vertikál náměstí (kostel, radnice) upravujeme
vedení průjezdné komunikace tak, aby došlo k uvolnění především
prostoru před budovou radnice a tím k vyvážení jejich zapojení do
prostoru náměstí. Průběh vedení pojížděného profilu se částečně
navrací k původní prostorové situaci náměstí, která byla v pozdější
fázi nahrazena čistě utilitární změnou provozu na náměstí, čímž byl
prostor jako celekdevalvován imateriálově.
Navrhujeme tři typy veřejného osvětlení města: situač-
ním VO světlem, doplňkovým a slavnostním osvětlením. Výběrem
soudobého zdrojeVO se snažíme tvarověvabstrahované forměpři-
blížitpůvodnímprvkům luceren, technologickyse jednáoLEDvýboj-
ky. Slavnostníosvětlenívýznamnýchobjektůnáměstí (kostel, sloup,
radnice) bude přiměřeně intenzivní, skryté, nebude v žádné situaci
oslňovat, rušit zabíléhodne svojimohutnostíabudepřiměřeněvy-
kreslovatplasticituarchitekturyměstaavytvářetharmonický celek
vmístních i dálkových pohledech. Doplňkové osvětlení bude v pro-
vedení nízkého sloupku nebo zemního světla – podsvětlující nebo
nasvětlujícíwallwasher ve vybraných pobytových situacích– sloup,
kašna,podsvětlenísolitérníchstromůastromovýchalejí,nasvětlení
bočních fasádkostela.
Hlavním principem dopravního řešení je redukce plochy
pojížděnýchkomunikacíveprospěchpobytové funkceobývacíhopo-
kojeměsta -náměstí.Redukujeme zdvojenoukomunikaci „kruhové-
ho objezdu“ náměstí do jednoho jednosměrně průjezdného profilu
(směrprůjezduRadnická -Komenského), čímžposilujemepobytovou
plochu, určenou především pro slavnosti, shromáždění, trhy, vánoč-
ní trhy apod., za dodržení požadovaných parkovacích kapacit pro
celé řešenéúzemí soutěže.
Jako určující prvekmobiliáře, vytvářející pobytovou kva-
litu veřejného prostoru, vnímáme formu, rozmístění a orientaci se-
dacích prvků. Elementární formy laviček, vycházejících z historicky
osvědčených tvarů,umísťujemeprimárněvsituacíchsolitérůastro-
mových skupin v takové orientaci, aby nastavené výhledy posky-
tovaly přehled o dění na náměstí a postihovaly všechny hodnotné
scényprostoru.Vdalších částechnáměstípředpokládámezobytnění
prostoru formou přenosného mobiliáře v kontaktu s jednotlivými
provozyparteru.
Prostor pro uplatnění veškeré požadované funkční nápl-
ně náměstí poskytuje středová uvolněná plocha. V logice popiso-
vané kompozice hlavních významových vertikál dělíme i funkční
rozdělení plochy náměstí na každodenní (profánní) -část směrem k
radnici, a slavnostní (sakrální) - část směrem ke kostelu. Tomu by
mělaodpovídat iprogramovánáplň jednotlivých částí.
03| Axonometrický pohled
04| Situace širších vztahů
Principy návrhu