Previous Page  38 / 88 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 38 / 88 Next Page
Page Background

36

ÚKLID A RESPEKT

NAMÍSTO RADIKÁLNÍCH

ZÁSAHŮ – NÁMĚSTÍ PRO

LIDI.

AUTOŘI: Ing. arch. Alexandr Kotačka, Ing. arch Eva Pyková

SPOLUPRACUJÍCÍ OSOBY: Bc. Martin Král, Ing. arch. Šárka Malošíková, Ing. Milan Ptáček, Ing. Martin Škrabal, Vít Beran, DiS

ODMĚNĚNÝ

NÁVRH

Základní principy navrhovaného řešení:

• jasné řešení veřejného prostoru

• Náměstí patří lidem (pěší zóna s časově omezeným režimem dopravní obsluhy pro rezidenty a zásobování)

• parkování v dostupné vzdálenosti

Stávající situace s průjezdnou dopravou a parkováním na Náměstí neodpovídá standardům třetího tisíciletí – navrhujeme výhradně

pěší zónu obsluhovanou z bočních ulic v režimu obytné zóny. Rezidenti a zásobovací vozidla budou mít možnost vjezdu a časově

omezeného pobytu v zóně.

• nové vztahy a funkce

• obnovení vizuálních dominant (kostel, radnice, socha sv. Jana Nepomuckého, kašna)

• revitalizace systému vzrostlé zeleně,

• důsledné vymístění parkovacích míst mimo Náměstí

Současný stav vzrostlých lip na Náměstí jim neslibuje valnou perspektivu do budoucna a jejich konfigurace navíc blokuje zásadní prů-

hledy na kostel a radnici – na základě vlastního dendrologického průzkumu reflektujícího skutečně aktuální stav v místě doporučujeme

skácení dvou lip uprostřed Náměstí a doplnění stávající sestavy stromů o novou skupinu, která nebude v pohledové kolizi s přirozenými

dominantami Náměstí. Zachované i nové stromy budou kvůli zabezpečení optimálních podmínek růstu zasazeny pod dřevěným roštem,

který zároveň vytvoří pódium pro „korzo“ před či po koncertu nebo jen před zasedáním zastupitelstva.

Veškerá parkovací stání navrhujeme mimo prostor Náměstí – v přilehlých ulicích (celkem 90 míst) nebo na velkokapacitním parkovišti za

řekou Balinkou.

Porota hodnotí pozitivně snahu sjednotit náměstí jednotnou

formou zadláždění bez zbytečné ornamentace.

Doprava: návrh předpokládá úplné odstranění přístupu

osobní dopravy (kromě obslužné). Radikální vymístění aut je

v kontextu nabídky snadno dostupných komerčních aktivit

mimo prostor náměstí posuzován negativně.

Porota oceňuje řešení dopravy v širším kontextu. Z hlediska

dopravního experta není námitek. Porota pozitivně hodnotí

snahu pracovat s vegetací. Návrh se snaží uvažovat v širším

časovém spektru. S politováním však přesunutí skupiny stro-

mů na nové místo smazává historickou stopu.

Osvětlení je příliš dominantní pro historický kontext náměstí.

HODNOCENÍ POROTY

12