36
”
ÚKLID A RESPEKT
NAMÍSTO RADIKÁLNÍCH
ZÁSAHŮ – NÁMĚSTÍ PRO
LIDI.
AUTOŘI: Ing. arch. Alexandr Kotačka, Ing. arch Eva Pyková
SPOLUPRACUJÍCÍ OSOBY: Bc. Martin Král, Ing. arch. Šárka Malošíková, Ing. Milan Ptáček, Ing. Martin Škrabal, Vít Beran, DiS
ODMĚNĚNÝ
NÁVRH
Základní principy navrhovaného řešení:
• jasné řešení veřejného prostoru
• Náměstí patří lidem (pěší zóna s časově omezeným režimem dopravní obsluhy pro rezidenty a zásobování)
• parkování v dostupné vzdálenosti
Stávající situace s průjezdnou dopravou a parkováním na Náměstí neodpovídá standardům třetího tisíciletí – navrhujeme výhradně
pěší zónu obsluhovanou z bočních ulic v režimu obytné zóny. Rezidenti a zásobovací vozidla budou mít možnost vjezdu a časově
omezeného pobytu v zóně.
• nové vztahy a funkce
• obnovení vizuálních dominant (kostel, radnice, socha sv. Jana Nepomuckého, kašna)
• revitalizace systému vzrostlé zeleně,
• důsledné vymístění parkovacích míst mimo Náměstí
Současný stav vzrostlých lip na Náměstí jim neslibuje valnou perspektivu do budoucna a jejich konfigurace navíc blokuje zásadní prů-
hledy na kostel a radnici – na základě vlastního dendrologického průzkumu reflektujícího skutečně aktuální stav v místě doporučujeme
skácení dvou lip uprostřed Náměstí a doplnění stávající sestavy stromů o novou skupinu, která nebude v pohledové kolizi s přirozenými
dominantami Náměstí. Zachované i nové stromy budou kvůli zabezpečení optimálních podmínek růstu zasazeny pod dřevěným roštem,
který zároveň vytvoří pódium pro „korzo“ před či po koncertu nebo jen před zasedáním zastupitelstva.
Veškerá parkovací stání navrhujeme mimo prostor Náměstí – v přilehlých ulicích (celkem 90 míst) nebo na velkokapacitním parkovišti za
řekou Balinkou.
Porota hodnotí pozitivně snahu sjednotit náměstí jednotnou
formou zadláždění bez zbytečné ornamentace.
Doprava: návrh předpokládá úplné odstranění přístupu
osobní dopravy (kromě obslužné). Radikální vymístění aut je
v kontextu nabídky snadno dostupných komerčních aktivit
mimo prostor náměstí posuzován negativně.
Porota oceňuje řešení dopravy v širším kontextu. Z hlediska
dopravního experta není námitek. Porota pozitivně hodnotí
snahu pracovat s vegetací. Návrh se snaží uvažovat v širším
časovém spektru. S politováním však přesunutí skupiny stro-
mů na nové místo smazává historickou stopu.
Osvětlení je příliš dominantní pro historický kontext náměstí.
HODNOCENÍ POROTY
12