42
”
TAK JAKO ŘEKA PROCHÁZÍ
KRAJINOU, TAK LINIE
TRAS CHODCŮ, DOMŮ
A STROMŮ PROCHÁZÍ
HISTORICKÝM NÁMĚSTÍM, KDE
SE MŮŽEME ZASTAVIT.
AUTOR: Ing. arch. Iva Křikavová
SPOLUPRACUJÍCÍ OSOBY: Ing. arch. Jakub Kolman, Ing. arch. Jaroslava Brhelová
ODMĚNĚNÝ
NÁVRH
Přirozeně procházíme krajinou, známe její rozmanitá místa, ka-
menné oblázky, kapradiny a vzrostlé stromy. Jsme tu od pradávna.
Samy jsme si našly cestu a v jednom speciálním místě se z nás
dvou stává jedna a společně tak pokračujeme dál, vstříc dalším
krajinám. Jsme řeky. Balinka a Oslava.
V tom speciálním místě si lidé před mnoha lety postavili svá
stavení a od té doby využívali naší přítomnosti a síly. V navázání
na myšlenku naší plynulosti vznikla podél každé z nás řada domů s
kostelem a hřbitovem, kdy vprostřed se nacházelo místo na setká-
vání, pro obchod a pohyb městem - náměstí.
Toto náměstí fungovalo tak dobře, že si jej lidé hýčkali a zachovali
až dodnes. Náměstí Velkého Meziříčí je velkým klenotem. Jeho
historická uliční čára, podélný tvar, kdy na jedné straně se tyčí
dominanta v podobě kostela a jeho věže a na té druhé budova rad-
nice, je místem zastavení, srdcem celého města. V jeho ploše jsou
tři významné prvky – kašna, morový sloup a památník.
Domy, které náměstí obklopují, zajišťují mnoho služeb, také díky
kterým je náměstí živé a funkční. Na náměstí se konají trhy, pořá-
dají letní a jiné akce. Obyvatelé sem chodí rádi a často. Mají své
náměstí natolik rádi, že jej chtějí dále zvelebovat.
A stejně tak jako od pradávna řeky Balinka a Oslava protékají tímto
krajem a stejně tak, jako náměstí stovky let slouží pro rozličné
činnosti lidí, tak stejně by měla sloužit a fungovat jeho nová podo-
ba. Dříve byly rozličné plochy náměstí méně definovány, lidé sem
zašli, korzovali, obchodovali, jezdili na vozech s koňmi. Nástupem
automobilové dopravy se toto změnilo. Návrh na toto reagoval tím
způsobem, že chápe náměstí jako celek, kterým prochází cesta pro
auta, která je důležitá pro samotnou funkčnost náměstí a zároveň
omezená, aby sloužila pouze pro cílovou dopravu.
Náměstí je celistvou plochou, která je vymezená historickou uliční
čárou, dominantami kostela a radnice a důležitými prvky v jeho ploše –
kašnou, morovým sloupem a památníkem. Vše je v jedné úrovni, na níž
se prolíná několik linií (stejně jako řeky v krajině).
První linie navazuje na ulici Radnickou, kopíruje pravou stranu
náměstí, stáčí se před kostelem tak, aby mu zajistila dostatečný
předprostor, a plynule pokračuje ulicí Komenského. Je lemována
stromy, lavičkami, parkovacími stáními a slouží především pro ob-
sluhu náměstí autem a na kole. V době trhů a jiných akcí je možné
ji uzavřít a náměstí tak plně využít.
Za pozitivní porota považuje navrhované dopravní řešení,
a to zprůjezdnění ulice Radnické, dopravní zklidnění prostoru
mezi kostelem a základní školou i poměrové rozdělení par-
kovacích stání mezi samotnou plochou náměstí a přilehlými
ulicemi (28:75). Za sporné lze považovat řešení zadláždění
centrálního náměstí uměle vytvořenou strukturou zádlažby
symbolizující písmena V a M (vysvětlení autora), shodně jako
řazení dalších „ zastavení“ v podélné ose radnice -kostel, a to
vlajkového stožáru a nového uměleckého díla. Nové stromy
se jeví pouze formálně umístěnými bez hlubšího kompoziční-
ho řešení a funkčního opodstatnění. Vytváří tak spíše vizuální
bariéru než přirozenou součást řešení náměstí. Návrh vhodně
pracuje s pěším propojením náměstí s budoucím parkovištěm
u Svitu.
HODNOCENÍ POROTY
6