Previous Page  44 / 88 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 44 / 88 Next Page
Page Background

42

TAK JAKO ŘEKA PROCHÁZÍ

KRAJINOU, TAK LINIE

TRAS CHODCŮ, DOMŮ

A STROMŮ PROCHÁZÍ

HISTORICKÝM NÁMĚSTÍM, KDE

SE MŮŽEME ZASTAVIT.

AUTOR: Ing. arch. Iva Křikavová

SPOLUPRACUJÍCÍ OSOBY: Ing. arch. Jakub Kolman, Ing. arch. Jaroslava Brhelová

ODMĚNĚNÝ

NÁVRH

Přirozeně procházíme krajinou, známe její rozmanitá místa, ka-

menné oblázky, kapradiny a vzrostlé stromy. Jsme tu od pradávna.

Samy jsme si našly cestu a v jednom speciálním místě se z nás

dvou stává jedna a společně tak pokračujeme dál, vstříc dalším

krajinám. Jsme řeky. Balinka a Oslava.

V tom speciálním místě si lidé před mnoha lety postavili svá

stavení a od té doby využívali naší přítomnosti a síly. V navázání

na myšlenku naší plynulosti vznikla podél každé z nás řada domů s

kostelem a hřbitovem, kdy vprostřed se nacházelo místo na setká-

vání, pro obchod a pohyb městem - náměstí.

Toto náměstí fungovalo tak dobře, že si jej lidé hýčkali a zachovali

až dodnes. Náměstí Velkého Meziříčí je velkým klenotem. Jeho

historická uliční čára, podélný tvar, kdy na jedné straně se tyčí

dominanta v podobě kostela a jeho věže a na té druhé budova rad-

nice, je místem zastavení, srdcem celého města. V jeho ploše jsou

tři významné prvky – kašna, morový sloup a památník.

Domy, které náměstí obklopují, zajišťují mnoho služeb, také díky

kterým je náměstí živé a funkční. Na náměstí se konají trhy, pořá-

dají letní a jiné akce. Obyvatelé sem chodí rádi a často. Mají své

náměstí natolik rádi, že jej chtějí dále zvelebovat.

A stejně tak jako od pradávna řeky Balinka a Oslava protékají tímto

krajem a stejně tak, jako náměstí stovky let slouží pro rozličné

činnosti lidí, tak stejně by měla sloužit a fungovat jeho nová podo-

ba. Dříve byly rozličné plochy náměstí méně definovány, lidé sem

zašli, korzovali, obchodovali, jezdili na vozech s koňmi. Nástupem

automobilové dopravy se toto změnilo. Návrh na toto reagoval tím

způsobem, že chápe náměstí jako celek, kterým prochází cesta pro

auta, která je důležitá pro samotnou funkčnost náměstí a zároveň

omezená, aby sloužila pouze pro cílovou dopravu.

Náměstí je celistvou plochou, která je vymezená historickou uliční

čárou, dominantami kostela a radnice a důležitými prvky v jeho ploše –

kašnou, morovým sloupem a památníkem. Vše je v jedné úrovni, na níž

se prolíná několik linií (stejně jako řeky v krajině).

První linie navazuje na ulici Radnickou, kopíruje pravou stranu

náměstí, stáčí se před kostelem tak, aby mu zajistila dostatečný

předprostor, a plynule pokračuje ulicí Komenského. Je lemována

stromy, lavičkami, parkovacími stáními a slouží především pro ob-

sluhu náměstí autem a na kole. V době trhů a jiných akcí je možné

ji uzavřít a náměstí tak plně využít.

Za pozitivní porota považuje navrhované dopravní řešení,

a to zprůjezdnění ulice Radnické, dopravní zklidnění prostoru

mezi kostelem a základní školou i poměrové rozdělení par-

kovacích stání mezi samotnou plochou náměstí a přilehlými

ulicemi (28:75). Za sporné lze považovat řešení zadláždění

centrálního náměstí uměle vytvořenou strukturou zádlažby

symbolizující písmena V a M (vysvětlení autora), shodně jako

řazení dalších „ zastavení“ v podélné ose radnice -kostel, a to

vlajkového stožáru a nového uměleckého díla. Nové stromy

se jeví pouze formálně umístěnými bez hlubšího kompoziční-

ho řešení a funkčního opodstatnění. Vytváří tak spíše vizuální

bariéru než přirozenou součást řešení náměstí. Návrh vhodně

pracuje s pěším propojením náměstí s budoucím parkovištěm

u Svitu.

HODNOCENÍ POROTY

6