Základní principy navrhovaného řešení:
Stávající situace s průjezdnou dopravou a parkováním na Náměstí neodpovídá standardům třetího tisíciletí –
navrhujeme výhradně pěší zónu obsluhovanou z bočních ulic v režimu obytné zóny. Rezidenti a zásobovací
vozidla budou mít možnost vjezdu a časově omezeného pobytu v zóně.
Současný stav vzrostlých lip na Náměstí jim neslibuje valnou perspektivu do budoucna a jejich konfigurace
navíc blokuje zásadní průhledy na kostel a radnici – na základě vlastního nového dendrologického průzkumu
reflektujícího aktuální stav v místě doporučujeme skácení dvou lip uprostřed Náměstí a doplnění stávající
sestavy stromů o novou skupinu, která nebude v pohledové kolizi s přirozenými dominantami Náměstí.
Pod stávající i nově navrženou skupinou lip bude v rámci zkvalitnění jejich životních podmínek pochozí
dřevěný rošt, který bude zároveň plnit funkci symbolického tanečního parketu, korza či promenády před
či po koncertu nebo i jen zasedáním zastupitelstva. Lavičky v centru Náměstí, jakož i okolo kostela, umožní
odpočinek během pobytu pěších v centru města.
Pokoušíme se přispět dílčími podněty: neprůjezdnost a vymístění parkování z Náměstí. Plynulejší průjezd
ulicemi Pod hradbami/Novosady díky novému řešení okružních křižovatek na průtahu městem. Vjezd do
řešeného území Radnickou ulicí od severozápadu je vhodné hmotově uzavřít novým objektem, kterým může
být víceúčelový či parkovací dům.
Nová stopa cyklostezky sleduje tok Balinky až k pěšímu propojení na parkoviště, kde překoná řeku a dále
pokračuje po jejím pravém břehu až k lávce proti ulici Lipnice, po níž se vrátí na levý břeh Oslavy a spojí
se s cyklostezkou 5178 (Mlynářskou).
Celé řešené území preferuje pohyb chodce, ať už v režimu pěší (Náměstí) nebo obytné zóny. Navrhujeme
nové dláždění na všech pochozích/pojízdných plochách a rozšíření a předláždění chodníků v řešeném území.
Představujeme novou koncepci veřejného osvětlení, mobiliář doplněn o jednoduché typové lavičky české
výroby, pítko a repasovanou pumpu uprostřed náměstí – pro mytí rukou a/nebo ovoce či zeleniny z trhu.
Doporučujeme návrat k původnímu čtvercovému designu věžních hodin (podsvětlení zůstane zachováno).
Veškerá parkovací stání navrhujeme mimo prostor Náměstí – odstavné plochy pro dlouhodobé parkování
za řekou jsou v docházkové vzdálenosti, 90 míst pro krátkodobé stání v řešeném území.
16 PS
17 PS
10 PS
SITUACE
M 1:750
LICE VE VELKÉM MEZIŘÍČÍ